Saturday, December 19, 2009

Aku, Dia dan Coklat


Penulis: Lily Haslina Nasir
Penerbit: PTS Litera Utama


Review from Faratira:-

Cover yang menarik perhatian. Tajuk yang mengancam. Sinopsis yang menarik. Secara luarannya, memang Fara berpuas hati. Fara dah lama usha novel ni. Sejak terpandang di Popular Bookstore lagi. Tapi, sebab novel remaja, Fara hold dulu.

Setelah berjaya memiliki dan membaca novel ini, ternyata kandungannya juga menarik seperti luarannya juga. Membaca novel ini membuatkan Fara terasa dekat dengan keluarga Kak Lily. Fara tak pernah bersua pun dengan Kak Lily. Tapi, kenal melalui kisah-kisah yang dicoretkan di blog Kak Lily.

Fara kira, Mama Faridah dalam novel ini ibarat Kak Lily sendiri. Seorang ibu yang nampak tegas tapi agak gila-gila, dekat dengan anak-anak. Fara suka stail tu. Fariz pula, Fara terbayang Syafiq, anak Kak Lily. Watak utama Zaza pula, Fara terbayang Manja dalam drma bersiri Manjalara tu. Hehehe...

Kisahnya menarik. Ada masej yang ingin disampaikan. Jangan memandang rendah pada mereka yang bertubuh besar atau gemuk. Mereka juga adalah manusia yang ada rasa ingin dicintai dan mencintai. Kaum lelaki pula, Fara tahu kebanyakannya lebih memandang aspek fizikal daripada aspek lain. Hak masing-masing. Jangan sampai mengguris perasaan hati wanita yang bertubuh besar sudah.

Membaca novel ini juga membuatkan Fara kepingin makan coklat. Kebetulan, Fara dah lama tak menjamah coklat. Kalau dapat Crunchie... indahnya dunia. Kebetulan juga, masa novel ini dibaca, Fara baru habis exam dan sibuk berjalan. Tak sempat nak makan coklat. Meleleh air liur bila nampak novel Kak Lily ni.

Rating: 3.5/5

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Read & Review | Design : Noyod.Com